Pages

iklan untuk dikongsi bersama..klik-klik

ads

Monday 19 December 2011

Mimpi Ngeri? Tak suke..tak Suke..

Pernah tak mimpi ngeri? rasenye semua org penah mengalaminya. kadang kala mimpi yang menakutkan..  Dikejar hantu? huuu kompem bangun badan berpeluh-peluh. Terbangun mengejut sebab mimpi nak terjatuh? tak suke! tak suke! Tapi jika difikirkan semula, mungkin semua itu terjadi kerana gangguan syaitan. Yela, kadang-kadang tu terus membute xbce pape... Apepon, saya nak kongsi sedikit amalan yang boleh dibuat sebelum tidur. Peringatan untuk diri sendiri dan kepada semua pembaca.
Semoga tidur kita dilindungi Allah daripada gangguan syaitan.

  1. Mengambil wuduk 
  2. Membaca zikir yang diajarkan Rasulullah SAW kepada Saiditina Fatimah dan Saidina Ali ketika hendak tidur hendaklah bertasbih (Subhanallah) sebanyak 33 kali, bertahmid (Alhamdulillah) 33 kali dan bertakbir (Allahu Akbar) 34 kali..
  3. Membaca ayat Qursi kemudian menyapu muka serta melurutkan tangan ke arah kaki sekadar capaian tangan dan diulang tiga kali. 
  4. Membaca Surah Al-Fatihah, surah Al-Ikhlas, Al-Falaq dan An-Naas 
  5. Bermuhasabah di atas dosa-dosa harian yang dilakukan sepanjang hari lalu memohon ampun kepada Allah dan berazam melakukan perkara lebih baik pada keesokan harinya. 
  6. Berdoa kepada Allah dengan berserah diri kepada-Nya antaranya doa yang bermaksud: “Ya Allah dengan menyebut nama-Mu aku mati dan hidup”. 
  7. Mengucap dua Kalimah Syahadah kerana dikhuatiri malam itu adalah tidur terakhir bagi kita. Moga-moga kalimah toyyibah itu menjadi kalimah terakhir dilafaz dalam perjalanan menemui Allah SWT. 
 
 Bak Kate Aku: Jadikan amalan walaupun sedkit..lebey baik daripada xbace ape2..
                         Harap2 dapat tidur lena..fuh2..
                        
                        

2 comments:

  1. waaa entri awak dah positif sikit.. baik baik.. sharing is caring lah katakan....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

info menarik di bawah