Pages

iklan untuk dikongsi bersama..klik-klik

ads

Tuesday 3 January 2012

Saksikan kemuncak Hujan Meteor Quadrantids 4 Januari ini.

INGIN MELIHAT HUJAN METEOR?
Pada awal tahun 2012 ini, kita dapat melihat hujan meteor yang pertama iaitu Hujan Meteor Quadrantids. Hujan meteor quadrantids mempunyai keistimewaan tersendiri kerana ia mempunyai waktu puncak yang singkat (beberapa jam sahaja) untuk melihat kejadian ini. Tidak seperti hujan meteor yang lain. Ketika waktu puncak, kadar kemunculan yang tinggi dalam satu jam adalah kira-kira 40-70 hujan meteor per jam dan tidak mustahil beratus per jam (dalam keadaan mencerap yang terbaik).

Anda boleh melihat hujan meteor ini hanya menggunakan mata kasar sahaja.  Penglihatan mungkin sukar bagi sesiapa yang berada di kawasan bandar. Cuba dapatkan kawasan yang gelap. Tambahan lagi, cahaya bulan yang sedang mengalami fasa gibbous (72%penuh) mungkin akan merendahkan lagi kuantiti hujan meteor yang dapat kita lihat. 

Waktu yang sesuai untuk mencerap.

Hujan meteor ini paling mudah dicerap setelah bulan tenggelam sepenuhnya sekitar 3 setengah pagi. Maka jam 3 pagi sehingga subuh adalah waktu yang paling sesuai untuk mencerap kerana langit sudah gelap sepenuhnya.

Arah kemunculan hujan meteor quadrantids adalah pada buruj bootes atau pada arah timur.(lihat gambar dibawah). Juga berada di bawah buruj biduk (big dapper).Dengan kata lebih mudah. berdiri menghadap arah matahari terbit pastu lihat area kaki langit. bukan langit tegak atas kepala kita. salah arah tu...kui3.

Hujan Meteor Quadrantids muncul dari arah timur (matahari terbit)


Bak KatE AkU: mesti tgk nie...kalo dapat...nie kali kedua..hohoh.

4 comments:

  1. x paham...cmne nak tngk ni...adoi..

    ReplyDelete
  2. lebey kurang jam 3 pagi dan ke atas.. lihat sahaja ke langit menghadap timur. Arah matahari tebit.

    ReplyDelete
  3. alaa...
    tlewat dh nk tgk...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

info menarik di bawah